< div id=”header ”>< / div>

söndag 22 oktober 2017

#MeToo innebär att komma till handling !


#metoo har vuxit som rörelse med hashtag och allting.

Som jag skriver på facebook:

"Jag tycker alla män som har tafsat och våldfört sig på någon ska gå till polisen på måndag och anmäla sig själva. Det är inte brottsoffrets uppgift. Om de inte gör det ska brottsoffret ha hjälp att vända sig till så förövaren blir anmäld. Det var någon eller några på Facebook som ifrågasatte min kompetens i denna frågan då vill jag göra klart att jag vet vad jag talar om. Det handlar inte om att knipa billiga politiska poäng det gäller för fan att se till att något händer än att någon ska må dåligt. Kom till skott "

Vad betyder detta?

Män som tafsat och förövat måste ta konsekvenserna av sitt handlande eller beteende. Nästa gång är det någon annans tur att bli drabbad. Ju tidigare de kommer till insikt desto bättre.

Kvinnor som drabbats måste ha någonstans där de kan få hjälp att anmäla. Det kan betyda att personen måste öppba sig för en god vän eller vännina, någon nära anhörig eller hjölpinstans för att få stöd att anmäla om inte förövaren anmölit sig själv.

Att må dåligt kostar samhället massor av pengar i onödiga sjuktal, psykisk ohälsa och att personer mår dåligt
. Samtidigt får vissa män gå fria och fortsätta hålla på med sin dolda mask. En anmälan innebär inte alltid att något utreds men hos polisen kan vederbörande få råd om vart de kan vända sig. Allting går inte till åtal.

Politiker har inte tagit frågan om könsmakt på allvar. Oftast har de en egen partikultur där männen tar för sig eller männen favoriseras gäller samtliga etbalerade partier utan undantag.

Arbetsplatskultur innebär att kvinnor kommer i stryklass. När någon oftast MAN står som chef underbygger man oftast en manskultur på arbetsplatsen. Alla vill göra sig till för chefen och den stom står nära chefen går det oftast bra för.

Polisen prioriterar inte kvinnobrott. Nu tror jag de gör det och om de inte gör det borde det ha högsta prioritet. Det ska vara snabb handläggning, tas på allvar och utan dröjsmål. DEt räcker inte bara att lägga mer pengar för polisen det gäller också att ge hög prioritet.

INFO: Brottsofferjouren

Inga kommentarer: