< div id=”header ”>< / div>

onsdag 20 april 2016

Stefan Edlund (MP) retar upp HN:s ledarsida genom att ha fortsatt förtroende för Mehmet Kaplan !


Läser en lokalt ledare i HN "MP Varberg duperat av strålglans" och blir naturligtvis intresserad.

Ledaren hämtar sitt stoff här i en tidigare artikel.

"Många hallänningar lär dessutom ha tappat hakan när de blev varse hur Stefan Edlund, gruppledare för MP i Varberg och regionen, försvarar den nu avgångne Mehmet Kaplan"

Drevet blev för hårt. Jag har fullt förtroende för Kaplan. Kanske dömdes han för att han inte är en vit, heterosexuell man, spekulerar Edlund i HN.

I artikeln står det så här se nedan:

"– Drevet blev för hårt. Jag inser också att det ser konstigt ut när man inte har riktig koll på vem man dinerar med. Det var ju en liten tillställning. Men jag betvivlar inte att han hade goda avsikter och jag har fullt förtroende för honom, säger Stefan Edlund"

På frågan om Mehmet Kaplans agerande skadat Miljöpartiet svarar Edlund nedan

"– Ja, det tror jag. Men jag tänker att det har betydelser vilka normer som är förhärskande. En vit medelålders heterosexuell man får kanske göra mer fel än den som inte tillhör den gruppen"

Ledaren går hårt åt Stefan Edlund "Nu misstänkliggörs de som visslat om Kaplan för rasism. Men tror Stefan Edlund verkligen att han själv skulle kunna ha kommit undan om det avslöjats att han regelbundet träffat företrädare för exempelvis nazisterna i Varberg?"

Min kommentar är hur man än vrider och vänder på överdrifterna kan man inte både hålla med att Mehmet Kaplan gång på gång hamnat i dåligt sällskap samtidigt som han gjort uttalanden som kan uppfattas som partiska för något som retar någon annan. Detta i sin tur gör hans roll som minister i regeringen ohållbar.

Om jag känner Stefan Edlund rätt vill han precis som i politiken allt som oftast göra det bekvämt för sig och inte uttala sig men i det här fallet har han faktiskt gjort det utan att vara medveten om hur media kommer att föra ut det han säger.

I politiken är alla vänner i medgången men i motvind gäller det att göra sig av med barlasten och ta avstånd. Att sitta på två stolar brukar inte löna sig i längden för till slut hamnar man i spagat på golvet.

Inga kommentarer: