< div id=”header ”>< / div>

söndag 6 december 2015

SCB:s novembersiffror nedbrutna till hallandsnivån !


Den som kan ha roligt åt att bryta ner SCB:s novembersiffror för partisympatier kan kolla Hallands län som utgör en valkrets här.

Jag såg att Socialdemokraterna i Halland haussade upp sig ordentlig på sin fb-sida översinaframgångar och fick gräva djupare hos SCB.

Som jämförelse tog jag SCB:s egnasiffror från maj 2014 i samband kring EU-valet och kan i sammanhanget nämna att MP då fick närmare 15 % i Halland i det valet men då begränsat antalet röstande än i riksdagsvalet.

Den markanta framgången står SD för och motsvarande tillbakagång V därefter MP sen dess. Alliansen satt vid tillfället i regeringen. Nu är det som bekant en rödgrön regering som har det jobbigt i opinionen.

Flyktingfrågan har varit den totalt dominerande frågan hos väljarna och hela den politiska agendan har handlat om det.

DN har granskat förskjutningen hos de politiska partierna och märkligt nog har jag själv hamnat närmare Liberalerna eller de mig vad jag ungefär stod för i valrörelsen 2015.

Kan nämna att jag står på ungefär samma sätt nu och tycker exempelvis MP lever ganska farligt utifrån sin positionsförskjutning in i regeringen i förhållande till valmanifest och partiprogram.

Nu är jag lokalt engagerad i förstahand och omsatt i lokala siffror kan det annorlunda ut. Att Miljöpartiet om det var val idag lokalt skulle förlora hälften av mandaten i min kommun är jag helt övertygad om.

Den samlande vänstern är inget alternativ ens med MP. Däremot övertygar det mig att SD:s breddning från enfrågeparti att markera i fler frågor är nyttig för debatten. Lokalt anser jag att V och också MP helt kommit bort i den lokala debatten här. Båda partierna lever högt på sina rikspolitiker för att kunna få ett bättre fotfäste.

SCB STATISTIK partisympatier Hallands län

maj 2014 M 23,3 C 5,4 L 5,6 KD 2,0 MP 9,8 S 32,6 V 10,6 SD 6,6
nov 2015 M 22,9 C 6,7 L 6,7 KD 4,0 MP 5,0 S 34,2 V 2,2 SD 18,1

Inga kommentarer: