< div id=”header ”>< / div>

fredag 12 juni 2015

Stefan Löfven startade upp miljöpartiets kongress och bra tema bostad och miljö !


Så har då CHEFEN startat Miljöpartiets kongress. Ja chefen är Stefan Löfven som är boss för Miljöpartiets båda språkrör. Han fick hålla TAL och allting och möttes med stormande applåder dessutom. Frågan är hur det går hem nu där ute bland väljarna.

Som fd metallare tycker jag det är kul att någon som varit i samma fackförbund som mig får sånt gehör. Själv sprang jag som en särling på Monark och kände mig väldigt "udda" att vara med i "fel" parti och inte gick med i S fast jag var förtroendevald fackligt på golvet. Tack Tack!

Ja vad ska då Miljöpartiet uppvisa i regering nu med Stefan? Jo det gäller att pricka av en önskelista som gör att Greenpeace, SNF och Grön Ungdom kan visa tummen upp.

Det är ingen lätt uppgift att ha toppat i EP-valet och sen dalat raskt men ändå satt sig i regering. Problemen hopar sig och en regering MÅSTE ha alla svar på allt. Det betyder påfrestningar för det gröna partiet.

Miljöpartiets kongress sker ÖPPET och därmed får väljarna en bild hur läget ser ut. Bra men följs detta upp på lokal och regional nivå. Säkerligen inte.

Karaktären inom MP har förändrats från att vara det ständiga oppositionspartiet som stångas mot parlamentarikerna har MP blivit ETT med makten. Vad händer då på gräsrotsnivån`?

En delikat fråga är image som den ständiga fria invandringens parti men där det inte följs upp på den lokala nivån om inte staten står för fiolerna. Min känsla är att har du inte med invandrare och nyanlända att göra tenderar du att se dem som DOM.

Om miljöpartiet vill puffa för invandrare och hur bra de är måste det in fler med invandrarbakgrund inte bara på listorna utan också i topp-positioner och ges uppdrag med lite krut i. Att PRATA om dem är en sak att låta de TA PLATS är en annan sak.

Jag känner det som ytterst positiv att höra Mehmet Kaplan prata om att modernisera boendet, ge hyresrätten status och också ge de hemlösa en chans. Hur följs detta upp min lokala nivå? Inte alls INGEN miljöpartist var uppe i kommunfullmäktige när min motion var uppe om strategi för hemlösa och sa något.

Dessutom satt jag på läktaren och kunde hoppat in. BRA MP att ni gör MINA FRÅGOR bostad och miljö som kongressen frågor annars hade jag antagligen hoppat av nu. Nu blir jag kvar över sommaren iaf.

Inga kommentarer: