< div id=”header ”>< / div>

torsdag 22 maj 2014

Rödgröna partier i Varberg går till val på att hata friskolor!

Att jag svårligen får svårt att ingå i ett vänsterstyre där rödgrönt styr Varberg har jag svårt att tänka mig. Jag förmodar att det kan bli problem om S och V växer och MP skulle stå still vad gäller antalet mandat. Jag tror nämligen i dagsläget att det mycket väl kan bli så.

Både S och V har anlagt en allt aggresivare ton lokalt. De har särskilt valt att ut att hata friskolor. S står här till vänster liksom andra inom sitt parti om Stefan Löfven och ser inga problem i de kommunala skolorna Trots att Skolinspektionen påpekade just ett sånt dagen efter vi hade haft kommunfullmäktige i min kommun. Där det nyligen också var mögelproblem i storköket som ligger i anslutning som drivs av kommunen..

Ett ärende kv Björnen föranledde het debatt i kf 20/5. Det handlade om en överlåtelse av en fastighet till ett kommunalt bolag för en köpeskilling a 12,4 miljoner. En bagatell om nu värderingen är rätt och om nu kommunen vill renodla sin verksamhet.

Nej hela S upplägg gick ut på att hata friskolor i kf och i synnerhet Kunskapsskolan som söker lokaler och vill etablera sig i Varberg. Deras ansökan var uppe i kommunstyrelsen i mars för yttrande men det var inte det som stod i S reservation som kom upp i talarstolen. Det var det genuina hatet mot friskoleetableringar.

Jag försökte hitta en balans i detta och gick upp och yrkade på återremiss av lokalfrågan tills Skolinspektionen kommit med sitt utlåtande. Jag fick stöd i talarstolen av SPI men ingen rödgrön representant var tänd på mitt förslag trots att en minoritetsåterremiss var möjlig.

Jag är inte mycket för blockpolitik. Jag vill ha breda lösningar men det verkar som främst S och V i kommunen har bestämt sig för att driva friskolehat i valrörelsen i Varberg. Det finns mycket att säga om friskolor men den debatten drivs bäst på riksnivån i så fall där vi stävjar oseriösa etableringar. Vi får då lokalt anpassa oss till de som har önskan, förmågan och intresset att positivt behandla deras ansökningar.

Skolinspektionen har här en viktig roll att spegla och vägleda. S är inte Skolinspektionen lokalt men i sin reservation låter de så. I talarstolen i sin retorik i kommunfullmäktige än mer så. Nej vi ska ha blandade upplåtelser med olika former av skolor som eleverna väljer inte politikerna.

Låt ramarna för verksamhet fastställas och i dagsläget vet vi inte om det blir en friskola i fastigheten gällande det ärende som behandlades i kf 20/5.Men vi vet att nu är det Varbergs Fastighets AB som tar över fastigheten. Det var det som kf-ärendet egentligen handlade om.

Inga kommentarer: