< div id=”header ”>< / div>

tisdag 6 augusti 2013

Digital teknik och mobila flöden har kommit för att stanna!

Vore skönt att slippa IKEAs: blaffa i brevlådan och istället få en virtuell katalog. Många är vi nog som haft högtidsstunder av kataloger som dimper ner i brevlådan. Men i dagens digitala samhälle kan mycket av info/reklam fungera bra på nätet.

Trots detta dimper det ner varje vecka allehanda erbjudanden titt som tätt i min hembrevlåda ja där jag bor. Gillar dock mitt lokala ICA Kvantums digitala blad bläddra, zooma och bestäm mig om det är något jag vill ha. Samma teknik använder sig reklamlokaltidningen Varbergs Posten av . Finns på webben och som pappersupplaga också och delas ut till hushållen.

I allt det här har vi myndigheter, politiska partier och gammelmedia. Utan en mediastrategi via nätet framstår makthavande och granskande instanser som dinosaurier. När opinionsbildande sker på Twitter blir det en aning fjantigt med 140 tecken. Du blir hur lätt som helst stämplad efter senaste åsikten inte ditt sammantagna flöde eller hur du presenterat dig på twitter.

Facebook när politikerna haft semester har lätt blivit familjebilder ja vad som händer i närheten, väder och matintag. De som försöker nå ut med politiska budskap framstår som töntiga politruker då det inte är "säsong" än, Att blogga går hyfsat om det någorlunda personligt och inte propaganda enbart.

Goggle+ har för mig blivit intressantare känns mer globalt och internationellt i flödet. Möjligtvis på att där hittar jag datafreaksen, de som har det digitala som sitt instrument. Tyvärr så är flödet inte "sverigeanpassat" och får därför sortera rejält om jag ska hinna med annat. En del verkar sitta jämt och med NEWS on-line och med massiva flöden. Kan bli jobbigt för dem som vill göra annat än sitta vid en dator.

Jag tror dock att den samlade majoriteten konsumenter såväl som väljare tillhör dinosauriesläktet. Skyndar långsamt skaffar sig tillgång till datatekniken men med stigande ålder fast vid det gamla. Tekniken måste "sätta sig", fler i närmaste kretsen måste göra samma sak men helt klart är att den digitala tekniken kommit för att stanna och blir allt viktigare framöver.

Inga kommentarer: