< div id=”header ”>< / div>

söndag 7 juli 2013

Hur rädda ska vi vara för galningar?

Hörde om knivdramat i Varberg på Tv4Nyheterna och samtidigt rullar Stefan Löfven upp en stund efter i samma nyheter och sa något om att Jan Björklund skjuter från höften. Till Husby och Södertälje kan nu i år läggas Varberg där polis använder pistol i nödvärn med dödlig utgång..

Jag gick gick ut en runda kl 4 på morgonen och passerade det som sedan skulle bli brottsplatsområde bara några dagar tidigare. Vad skönt tänkte jag inte en människa ute bara jag och tidningsbudet. Några dagar senare utspelas en tragedi med flera inblandade knivskurna och med dödlig utgång. Ingen kände gärningsmannen. Polisstationen ligger bara strax bakom hörnan och de behöver inte ens ta bilar för att snabbt nå brottsområdet. Det ligger inom gångavstånd.

Jag spyr över fragmentaliseringen i media där snuttar fladdrar förbi och jepp så var det nyhetsflödet över. Men inte för mig. Jag är politisk intresserad men ordvalet "skjuta från höften" blev i det här fallet allvar i min stad där polis skjuter av nödvärn.Fragmentariskt presenterad i nyhetssändning med levande bilder varav en var VERKLIG.Ja inte var det Löfven som var verklig han använde ett uttryck men de levande bilderna där jag brukar gå.

Nu råkar jag känna till en del människor i närheten som hört och kanske sett delar av dramat och de mår säkert mer skit än mig. Det har tagit för kort tid när jag skriver om det här för att hinna tänka riktigt efter.. Första frågan på stan var att det var helikoptrar som flög och då sa någon att de jagar nog någon för det är lite dyrt att kolla fartsyndare med helikopter nu för tiden. Men jag frågar mig: Hur stoppar vi galningar vi inte känner? Samt fanns det inget annat sätt att avväpna knivmannen än att skjuta ner honom?

1 kommentar:

jeanette sa...

Jag tycker nog att vi inte behöver vara rädda för dessa galningar i stort, det är inte så vanligt förekommande.
Men samhället blir allt hårdare att leva i så detta kommer med all säkerhet bli en vanligare syn.
Just detta som hände här i Varberg tror jag var drogrelaterat, där ser jag ett större problem.
Allt fler droger tar sig in i landet på ett sätt där jag vill kalla posten för langare, tänker då på nätdrogerna som är så lätt att beställa direkt hem i brevlådan.
Där måste samhället sätta ned foten ordentligt, och snabbare få en drog narkotikaklassad...

Med vänlig hälsning Jeanette Lundh/Nattvandrarna Varberg