< div id=”header ”>< / div>

torsdag 23 maj 2013

Grönt vägval - gå ihop med V eller bli ett grönt radikalt parti som vill bryta blockpolitiken !

DN drar i sina ledare upp att MP har ett vägval. Ska partiet anta V:s invit och bilda en "grön vänster" så blir språkrören Sjöstedt och Fridolin. Det beror mycket på vad som händer i frågan "vinster i välfärden" där det finns delar i MP som antar V:s förslag rätt upp och ner utan pardon möjligtvis med någon nyans.

Jag har i gårdagens blogg förespråkat att frågan ges ytterligare belysning genom rådslag och ev. medlemsomröstning. Jag anser inte att kongressen, partistyrelsen eller riksdagsgruppen kan föra min talan och sen ge mig direktiv vad jag ska tycka utan att jag ens fått chansen att på något sätt själv kunna yttra mig i sakfrågan.

Nu kanske någon säger att jag redan gjort reträtt genom att inte ha ambition att vara speciellt aktiv efter valet 2014 och lika bra att bli av med en besvärlig jävel som mig. Jo det är just det. Man ska kunna påverka och ha inflytande i ett parti utan att vara uppdragssamlare, kongressombud, anamma hela paketet kanske ha några specialfrågor att kunna jobba med.

Mina frågor med anknytning MP är miljömålen, biologisk mångfald och kärnkraften. Det finns andra käpphästar också men då kan jag gå med i andra nätverk. Jag befinner mig i en kommun som har Nordens största elproduktion av just kärnkrafts-el med Ringhals i sin närhet och vad jag vet finns ingen mer än mig i miljöpartiet här som suger åt mig all information kring detta lokalt vare sig i Varberg eller Halland.

Lise Nordin (Göteborg) i all ära men lokal anknytning borde vara bra om man ska få genomslag för nånting. Vad gäller om MP får en V-linje kring "vinster i välfärden" sågar man i stort sett MP:s möjligheter att i regionen vara med i en fortsatt koalition i ett fempartistyre. Samma bör väl gälla i Skåne?

Lokalt har jag då mycket svårt att tro att MP här i Varberg kan vinna "mittenväljare" utan får slåss om V om samma väljare som dem. I det rödgröna valet här 2010 fick MP fyra mandat en ökning med två och V tappade till två möjligtvis till MP. En rockad då båda sitter i samma samarbetsoppostion tillsammans med S. Jag är det femte möjliga mandatet för MP som ersättare i kf visserligen utkryssad men med en klar ambition före valet att liksom i Halmstad där MP ingår i en fempartiallians OM SD blir vågmästare och det uppstår oklara situationer ang kommunledningen.

Inga kommentarer: