< div id=”header ”>< / div>

tisdag 4 december 2012

Vem tänker MP samarbeta med i klimatfrågan?

Att tro att det blir något resultat av ett klimat-toppmöte är kanske att tro för mycket vad gäller DOHA.Jag försöker följa den inhemska delen och Miljöpartiet går ut hårt  med att vi ska söka samarbete i världens alla hörn och inte gömma oss bakom EU.

Enligt Helena Leander (MP) har Sverige sämre klimatpolitik än Kina och får direkt mothugg av Johan Frycklund.som i detalj granskat Klimatskyddindex.

Jag vet att Vänsterpartiet har en liknande analys men ett kraftigare EU-motstånd än vad MP antagit. Frågan är inte om vi ska göra något i klimatfrågan utan HUR. Ett av argumenten för att acceptera EU var ju att miljö- och klimatfrågan inte kan vara ett nationellt isolerat problem utan det MÅSTE till samarbeten.

Jag konstaterar att exempelvis nordiska länder som Island och Norge kan spela en progressiv roll men Sveriges största handelspartner heter Tyskland och Finland är ännu mer insyltade i EU än Sverige då de har euron som valuta.

Jag har full respekt för att MP vill mer och vara bättre än alla andra länder internationellt på klimat men jag har ett europeiskt synsätt men skulle också kunna tänka mig ett nordiskt. Problemet för MP är att de då måste samarbeta med V om de vill hitta likasinnade i sitt synsätt i sin opinionsbildning.

S och alliansen lämnar nog walkover i detta och frågan är vem av de två regeringsalternativen MP ska samarbeta med efter 2014-års val i klimatfrågan om olyckan är framme?

Inga kommentarer: