< div id=”header ”>< / div>

måndag 12 november 2012

Solen och förnybart kommer men politiskt är det låst i Sverige!

Om vare sig känkraft (Ringhals) eller vindkraft har en långsiktig lösning i min kommun Varberg så kanske solkraft har det, Min partikollega Karin Ekeborg hade ett frejdigt inlägg om solkraft som många kanske tycker låter stolligt men Tokelauöarna är första "nation" som gjort sig självförsörjande på förnyelsebart.

Mer intressant är kanske Tyskland som ställer om utav bara den men naturligtvis går inte allt smärtfritt men ändå. Elexporten går bra då förnybart är gångbart men ställer krav på elnät och att det  finns variationer i utbudet som inte alltid kan tas till vara om det inte finns "back up".

Jag anser att grunden är att politikerna skit samma vilka måste börja bestämma sig för en avvecklingsplan gällande kärnkraften även om den går som tåget nu. Vindkraften har ökat men stöter på problem var den placeras. Sol gillar alla men då måste det uppmuntras rejält, kunna ledas in på nätet och kunna ges tillbaka till någorlunda vettiga priser. Sol i större skala kan OCKSÅ bli ett placeringsproblem (min anm).

Alliansen har en linje och jag vet inte hur man ska bredda. Anslutning till denna från S och MP ser jag som uteslutet om det inte finns förutsättningslösa samtal och ska även V och SD ingå är också en känslig fråga.Under tiden det som händer är på alliansens villkor är det omvärlden vi får ha koll på. Så länge det inte är strömavbrott, elen är hyfsad billig så händer inte mycket men en breddning behövs av energiuppgörelsen. Helt klart!

Inga kommentarer: