< div id=”header ”>< / div>

onsdag 24 oktober 2012

Positivt Löfven att kräva öppen redovisning!

Öppen bokföring istället för vinstförbud nytt utspel av Löfven som är lovvärt. Möjligen ett sätt att blidka LO men inte Vänsterpartiet. Även om det handlar om att begränsa vinstuttag och hålla kvalitén så har debatten handlat om vinster i välfärdsföretag.

Vad det handlar om är att S vill ha tillbaka initiativet i vinstdebatten och ha en egen linje istället för att klyvas i mitten och låta andra föra debatten. Jag minns hur MP på sin kongress om "vinster" fastnade i någon halvtaskig kompromiss "att syftet med verksamheten som ska skrivas in i bolagsordningen inte ska vara att gå med vinst" eller något liknande som ingen förstod.

Jag själv tycker att S linje är det som tilltalar mig bäst om jag ska ha något att komma med gentemot Alliansen allt är jättebra och vänsterns krav på vinstförbud och mot alla privata initiativ. Plus till Löfven även om jag tycker han är betong i en hel del andra frågor.

Inga kommentarer: