< div id=”header ”>< / div>

fredag 25 maj 2012

Bra att följa MP på distans då har jag mindre del i deras beslut!

I värmen följer jag MP:s kongress på DISTANS i media och i SVT FORUM. Har ingen direktlinje med nån som är där från min lokalavdelning. Det ska avhandlas på träiga möten på fast tid och sånt går jag inte på längre. Att använda modern kommunikation är inget för Varbergs miljöpartiavdelning. Det är en av anledningarna till att jag så småningom kommer att lämna MP. För mycket lokalt mygel, ingen transparens och några få personer som totalt dominerar uppdrag och mailkonversation. Att sen MP riks är Sveriges öppnaste parti är en annan sak men verksamheten byggs upp via "lokalavdelningarna". Rapporter, protokoll ska finnas i papperskopia i lokalen för den som vill veta mer???

Ideologiskt är MP ett gungfly. Läser Schlaugs tankar här och knyter samman det till Åsa Romsons tal på kongressen som jag anser mycket bra. Hon vet vad hon talar om miljöjuristen.Kanske borde kommunerna eller MP:s lokalavdelningar också göra som i Kungälv uppmärksamma Peak oil och sen har vi det här med slutförvaret av kärnkraftsavfall där jag själv bor i den kommun där Ringhals producerar(konsumerar) mest avfall i hela Sverige. Inget direkt MP här ägnar tid och möda åt utan små och stora frågor i "nämnderna", ks och kf.

Samtidigt som MP har kongress samlas också LO till kongress och det är en betydligt stabilare koloss som har betydelse för hur "rödgrönt" kommer att utvecklas. En käpphäst för arbetarrörelsen är att få till stånd beslut som gör att inte deras medlemmar tvingas till tilläggsförsäkringar. Jag är nog mer inne på Gunvor G:s tanke om en försäkring för alla och helst då en statlig medborgarLÖN. Själv är jag inte med i facket och har ingen talan och måste kvalificera mig först med jobb och det gör man inte genom "arbetsprövning". Vad S-partiet i slutändan ser för lösning är inte bara att höja nivåer utan också att fler ingår i systemet och arbetslinjen är väl prövad nu med känt resultat? Lite mer Keynes kanske annars skiljer det inte mycket mellan partierna i blockpolitikens Sverige!

Inga kommentarer: