< div id=”header ”>< / div>

tisdag 20 mars 2012

En slavarbetares situation!


Några får bidrag för att hålla andra sysselsatta och det kallas ändå ARBETSLINJEN. Det har skett en uppryckning i synsättet av "slavarbetarna" i LO-leden att detta inte är bra. Många av de som snurrar runt i fas-systemet får pröva på men ändå inga stadigvarande arbeten.

Förr användes det i konjunkturer men har sen många år satts i system att hålla människor igång som går på allehanda stöd: a-kassa, rehabilitering, sjukförsäkring, försörjningsstöd men ändå inte kallas reguljärt arbete.Jag är förvånad över den svaga "coachning" som finns på arbetsförmedlingar och arbetskmarknadsenmheter.

Det vore enkelt att ta reda på studiemotiverade de som behöver utbildning för att klara jobb. Istället sätts en hel del i förvaring där de gör ett arbete en viss tid men inget händer i övrigt. Själv har jag i fem månaders tid digitaliserat och kyrkoarkiverat åt Riksarkivet. Ersättningen är NOLL och jag ska arbeta till FÖRSÖRJNINGSSTÖD. Jag frågar mig om det inte är fotbojan som fattas.

Själv vore jag nöjd med minsta möjliga utbildning som krävs för ett inträde på arbetsmarknaden men jag har inte haft möte med en arbetsförmedlare på tio månader och vet ingenting vad som sker på arbetsförmedlingarna.Det enda jag får höra i min arbetsituation är om jag kan ÖKA TIDEN.

SJÄLVKLART kan jag jobba HELTID om så krävs MEN INTE GRATIS!Dessutom räknas det inte om jag får LÖN på annat sätt. Det ska ju KVITTAS mot försörjningsstödet(BIDRAGET)och alla inkomster under försörjningsstödsnivå är meningslöst att dra in då samma sak ska ske med dem. Att vara SJUK innebär ingen ersättning alls och att VÄGRA innebär att jag placerar mig på gatan.

PÅ något sätt har jag inget emot att ARBETSFÖRMEDLINGEN delvis privatiserades så man kan välja. Arbetsförmedlingen är något jag hör talas om men inte har kontakt med. Förmodligen är ARBETSLINJEN att dölja vissa grupper och att de som ingår ska ha alla förmåner. Inte konstigt att många ger upp!

Inga kommentarer: