< div id=”header ”>< / div>

torsdag 21 september 2017

Ska jag gå med i ett politiskt parti är det för att påverka besluten !


Det här med att engagera mig i ett nytt parti suger jag på.

Jag har gett upp hoppet om Miljöpartiet det har utvecklats till något som jag inte känner att jag kan påverka längre. Människor som är med där saknar intresse för mina frågor mer intresserade av maktposter och det är idag inget jag har gemensamt med.

I dagsläget ser jag inget parti som motsvarar mina krav att jag skulle gå med just där. Felet med partier som Vänsterpartiet, F! och Kommunisterna är att de inte tas på allvar på min LOKALA nivå så de kan vi räkna bort med en gång.

SD skulle kunna spela en viss roll om de får VÅGMÄSTARPOSITION i min kommun men ska allvarligt säga att jag tycker de är ganska amatörmässiga fortfarande. Det domineras av fyra krafter som märks ganska tydligt. Håller man inte med dem är man nog ganska körd i SD lokalt i Varberg.

Jag är inte helt säker på att de når en vågmästarposition heller. Jag bedömer att de partier med lång erfarenhet att styra Varberg: S visserligen mest i opposition ihop med främst Centern och Moderaterna kommer att bevara en viss makthegemoni som garanter för de mesta av övergripande beslut. Liberalerna lutar åt det hållet också.

Småpartier typ KD och SPI är för mig ointressanta. De märks och syns för lite.

Det låter dystert det jag skriver ovan men att gå med i ett parti är man med för att påverka och det måste ändå finnas ett intresse att driva STORA frågor inte fastna i detaljfrågor och småärenden.

Jag kontaktar för övrigt brett över fältet och tar reda på saker. Gäller det något i en nämnd och det sitter en ledamot där så är det inte partifärgen som är det viktiga utan vad som sker i nämnden eller om viss fråga kommit upp.

Jag håller för närvarande öppet att gå med i något parti men är för närvarande inte aktuellt.

Inga kommentarer: