< div id=”header ”>< / div>

lördag 10 januari 2015

NYA M verkar inte så nya längre men MUF är värda att lyssna på !



Samtidigt som Anna Kindberg-Batra talar läser jag MUF:s kritik framförallt vad gäller arbetsmarknadspolitik. Turordningsregler och LAS ja det kan ju facket förhandla och göra avsteg ifrån så det behöver kanske inte lagstiftas om.

Men mer intressant är att den första halvmiljonen en person tjänar skulle vara skattefri. Jo det kan jag tänka mig under förutsättning att pengarna inte konsumeras utan investeras i sparande eller i försäkringar.

Nyanlända eller unga behöver ett bättre grundskydd som gäller allt från arbetslöshet till bostäder. Bosparlån och a-kassa kan samhället göra mer t.ex skatteförmåner för de som sparar. Vi kan inte längre leva på världens högsta skulder till hushållen. Vi kan inte bygga om ingen vill betala för det.

Arbetslösheten måste bli en större prioritering att bekosta för de som HAR jobb och inte belasta skattekollektivet. Det talas om en omställningsförsäkring.

Skattefrihet som MUF eftersträvar tanken att anställa lättare och billigare öppna för nytt och nya låter bra och är nödvändig ifall man är för en human öppen flyktingpolitik. Motsatsen att det finns inga jobb eller bostäder blir motsatsen.Vem är human och öppen då? Plånboken?

Jag är i grunden för ett grönt och liberalt samhälle. Jag har aldrig förstått varför Miljöpartiet grötat inte sig i ett rödgrönt block. I Halland och i min hemstad Varberg ingår vi i en blågrön allians.Fjärran från den regering där Miljöpartiet ingår med ett budskap men gör något annat.

Möjligen finns det andra gröna som bekänner sig till motsatsen rödgrönt på andra håll.Okey låt dem göra det.Men ska MP komma vidare kan man inte låsa fast som Löfvens junior i regeringen. Då måste man agera stigfinnare som MUF gör. Vad har förresten Grön Ungdom tagit vägen har de slukats av SSU?

Inga kommentarer: