< div id=”header ”>< / div>

torsdag 11 december 2014

LO en stagnerande koloss som får lita till avtal snarare än lagstiftning i fortsättningen och lossa bandet till S !

Att LO inte vill gå till val tillsammans med MP förstår jag. Detta hemska akademikerparti som är feministiskt också och som stjäl väljare från S i medelklassen. Nej hellre då att appellera till att S och "mittenpartierna" bildar något stabilt efter valet.
Nu vet jag inte om Margot Wallström varit inne på något liknande men tror inte direkt hon dumpat sina regeringskolleger. Det vore i så fall utomordentligt korkat.

Frågan är om ens alliansen kan tänka tanken i nuvarande läge att bryta upp från sin gemenskap. Ju mer avsteg från nuvarande regering ju mer uppfattas det som att den är totalt misslyckad.

Stefan Löfven är den första socialdemokratiska statsminister som tagit in Miljöpartiet i regeringen och faktiskt också fått MP till att accepterat stora avsteg från traditionell grön politik på kompromissernas väg och fått MP att ta ANSVAR.

LO som har egna krav ser inte möjligheterna utan svårigheterna med att ha med MP i regeringen men lite dumdristiskt att fjäska för C och FP det kan straffa sig.

Jag har själv tyckt det varit för mycket fjäsk för "facket" och för mycket vänsterdriv med att anamma "förbud mot vinster i välfärden". Jag får naturligtvis vatten på min kvarn när LO-ordföranden går ut så här.

Själv hade jag tänkt regeringsbildningen som bas och helst att BÅDA partierna S och MP stärker sig. Men finns det en dold agenda att dumpa MP blir tonläget ett annat. I Halland och i Varberg är det Alliansen + som gäller och där befinner sig S och V tillsammans med SD i den politiska öknen.

Mer sånt LO så tror jag att Alliansen blir större än rödgrönt och blir de inte det så finns det partier runt om som inte tycker LO kommit med någonting konstruktivt och som gör Sverige stabilare. Snarare visar det på LO:s egen kris att första maj nästa gång tydligen ska torgföras på "mittenpartiernas villkor" och bli en liberal högtidsdag med falnade röda flaggor.

1 kommentar:

Rolf Erikson sa...

MP får nog skylla sig själva. Om man bara hade hållit sig borta från förbifarten och Bromma hade nog budgeten gått igenom och regeringen fått fortsätta.
Sedan kan jag hålla med om LO och jag undrar om Löven verkligen bestämmer. http://www.blognyheter.se/r-vindfljeln-lven-sidsteppad/