< div id=”header ”>< / div>

måndag 3 november 2014

Ställ gärna upp i Halland F! i nästa val - F! behövs!

F! fick 2,1 % av rösterna i riksdagsvalet i Varberg och kunde deras röster avgjort valet regionalt och lokalt om de ställt upp? Som framgår genom att bara ta hänsyn till de "röd-röd-grön-rosa" rösterna kan man konstatera dels att det är de röda partierna som blev brandskattade i riksdagsvalet.

S har sin topp i regionvalet där de hoppats få med sig MP men där F! inte ställer upp. Jag har valt att endast ta med distriktet VARBERG efter som jag själv befinner mig där.


F! ställde bara upp i riksdagsvalet men har ju varit opinionsbildande och också valt att avstå att kandidera med listor regionalt i Halland och i kommunerna bl.a. Varberg. Jag förutspådde tidigt att det främst är från de röda partierna F! tog sina röster. Men med tanke på att MP gjorde ett skräpval i riksdagsvalet finns nog en och annan som röstat F! där också.

Regionvalet är lite speciellt. Här har miljöpartiet och allianspartierna sedan över 20 år bildat en järnhård koalition som varit svår att spräcka.S gör i Varberg sitt bästa resultat på denna nivån samtidigt som MP lyckades få inkryssat en valbergskandidat som inte stod på "valbar plats". Här finns också uttalat trots att F! inte ställde upp andra röster som hjälpt till.


F! 2,01% 0,15% 0,15%
S 31,36% 33,81% 32,90%
V 4,18% 5,18% 4,90%
MP 6,09% 5,67% 5,65%
------------------------------
43,64% 44,81% 43,60%


Lokalt i Varberg gjorde MP sitt bästa val någonsin, V ett hyfsat val och S också ett bra val. Både V och S bedrev en aggressivare i Varberg och syntes mycket och var väldigt offensiva. Måhända var det mer försiktiga MP inte lika på hugget alltid men skulle tro att F!-röstande i större utsträckning ändå gick till S och V.

MP hade svårt att få ihop en jämställd lista och jag själv var placerad på en "kvoterad" plats. Alltså fick jag en högre placering på listan än jag var "värd". Trots detta missöde nådde alltså MP sitt bästa valresultat någonsin lokalt i Varberg och tror inte vi står i speciell tacksamhetsskuld för F!-väljarna för detta. Men jag tycker själv det vore intressant om F! ställde upp i kommande val. Det skulle bli roligare i politiken då.

Inga kommentarer: