< div id=”header ”>< / div>

måndag 11 augusti 2014

S vill inte kompromissa om Förbifart Stockholm alltså bör MP inte tillåta studielån för att ta körkort heller!

S vill införa att alla som klarat gymnasiestudier ska få rätt att ta studielån till körkort. Det ligger mycket i det att för att få jobb, söka jobb och att klara att ta sig till ett jobb kanske det behövs körkort.

Det har kommit kritik att det kanske är fel målgrupp, att studielånet behövs kanske till annat och inte minst studielånet ska betalas tillbaka. Påminner lite om det LO-lån jag tog på 30.000 en gång i tiden vars rester nu ingår i min skuldsanering.

Det finns annan kritik att ska verkligen ungdomar börja med skulder? Min mamma sa när jag ville köpa min första tv en gång att den får du spara till och jag rände iväg och köpte en tv på avbetalning som naturligtvis blev dyrare i längden. Men jag hade fast jobb då och klarade av att betala det och valet var att ta ett banklån om morsan hade gått i borgen.

Mitt förslag är att förberedande körkortsutbildning införs i gymnasiet och det ska vara frivilligt. Jag vill inte se att ungdomar tar onödiga lån, samtidigt är körkort inget måste men kan vara en förutsättning. Inte minst för att alla inte kan bo i stan, ha nära till jobbet eller kommunikationsmöjligheter som stämmer eller behöver ha det på jobbet.

Inte minst vill jag få bort fossilbränslen som bilar går på och att då gynna sånt tycker jag går tvärtemot miljöpartiets politik om minskade transporter, främja kollektivtrafik, främja närområdet där vi befinner oss än att göra det till ett MÅSTE att alla har bil. Inte minst att staten gödslar med pengar hur som helst. De som då väljer bort detta studielån får de ingen kompensation till att använda det till annat? Kanske bättre att satsa på någon form av bosparlån istället och att sätta in 25.000 kr som grundplåt där istället?

1 kommentar:

Lars Hörnfeldt, fysiker sa...

Apropå VÄSTLÄNKEN -alternativ:
Magleva kör i vakuum-rör, utan buller, partiklar, utsläpp.
Mini-format så ändå billig. Hitta raka gator, där lätta banan sätts upp på stolpar över gatan. Flygsnabb om bana rak nog. Se Sthlmskarta ner i http://metrobloggen.se/magleva/f8

Apropå era översvämningar, kan M frakta vatten billigare än en pipeline. Från sväm till torka.
Även under Klimat:Värme ge Nordsjöskred,tsunami/Ringhals