< div id=”header ”>< / div>

måndag 2 juni 2014

Arbetslinjen kräver en "sysselsättningsfas" för att fungera !

Att den s.k fas 3 eller "sysselsättningsfasen" är skit kan säkert alla partier vara överens utom de som sitter i regeringsalliansen. Bara av den anledningen bör slöseriet med 5,5 miljarder vara en anledning att byta regering. Inte för att de skulle vara bättre men sämre än dagsläget kan det rimligtvis inte bli.

Kontrollerna är bristfälliga hos AF och det är många i systemet som tjänar pengar på att utnyttja gratisarbetskraften som ingår i "sysselsättningsfasen". I vilket fall som helst har jag inte varit direkt berörd men haft en coach sedan 6 mars 2013 som nu är avslutad juni 2014. Back to ruta ett då jag ska bli tilldelad en ny handläggare snart inom kommunen och ingen jobb, praktik eller utbildning under "coachtiden".

Men nu börjar vi närma oss val och partierna kommer att pressas på frågan om jobben, skolan och allt det där. Nu var jag med uppe på miljöpartiets kongress där beslut togs i parti och minut och svårt att hänga med i beslutstempot. I vilket fall som helst uppfattade jag att nivåer i nuvarande a-kassa måste få ett högre golv och ett högre tak om legitimiteten ska bibehållas som allmänt system.

För oss "andra" i prekariatet får vi hålla oss lugna ett tag till. Vi som inte ingår i a-kassa, sjukkassa eller har rätt till ledigheter med full betalning. Där allting man gör extra aldrig lönar sig och som blir till ett nollsummespel. MP:s  kongress vill ha ett mer samordnat system av grundtryggheten men det bygger fortfarande på den förbannade arbetslinjen.

Socialförsäkringsutskottet har också skjutit på sina betänkanden till efter valet 2015 då det ska vara"bred enighet" om reformer ska införas. Jag har en egen planering oavsett men kommer ideellt att ställa upp för en grön framgång utan betalning eller anställning.

Sedan lite annat jag presenterar längre fram här på bloggen. Att vara "fritidspolitiker" är att inte kräva för mycket. Det är en plikt och ett förtroende men det skär sig lite ibland om jag ska göra det för arbetslinjen som inte skiljer sig nämnvärt hos något riksdagsparti men med olika innebörd varför det är så väldigt bra för mig som enskild person.

Inga kommentarer: