< div id=”header ”>< / div>

måndag 17 februari 2014

Jag en kaktus bland alla maskrosfröna!

Lite på kul gjorde jag en sammanställning om det här med var styrkan sitter hos de olika partierna i mitt fall miljöpartiet. Utan att vara direkt vetenskaplig använde jag mig av SIFO:s urval. Hade jag varit ung och lovande kvinna18-29 år och miljöpartist hade jag jublat. yeeeee näst största parti och passerar moderaterna i denna kategori.

Jag är fortfarande miljöpartist men denna gången boende bland någon av storstäderna och kan fortfarande känna mig lycklig över att vara med i ett parti som passerar 15% i väljarkåren. Kör en annan sökning och finner att miljöpartister tjänar mer än genomsnittet hmm deras akademiska bakgrund kanske.

I huvudsak är miljöpartister väljaren anställda i offentlig tjänst och har dubbelt så många sympatisörer där som män i privat tjänst. Hmm lever på skattemedel då eller beroende av skattebetalarnas vilja att finansiera sin försörjning även om det kallas "jobb".

Ser vi till Stockholm-området är det bra att vara miljöpartist. Alltid höga siffror och där ska man vara stora för där bor ju "folket". Sedan är det bra för en miljöpartist att vara studerande då har man hamnat rätt att sympa grönt. Bra nu har jag orienterat mig vad jag inte är i miljöpartiet och är väl då en katt ibland hermelinerna.

Nej skulle jag följa strömlinjefåran hade miljöpartiet aldrig bildats. Det bildades en gång inte från de kategorier idag som dominerar partiet. Mångfald behövs i samhället på olika nivåer vi kan inte stöpa människor i samma form. Röstmaximering utifrån samma kategori människor kan vara förödande.

Jag kunde gjort en annan sökning gällande andra partier med en annan profil. Självklart bra att veta var väljarbasen ligger och den ska ju också i stort avspeglas i valet. Men vi kan inte klona fram representanter som stämmer in på mallen. Dessa ska ju sedan kunna samarbeta, kompromissa och värna om de intressen i ett pussel där det finns andra människor med annat kön, ålder och ort.

Ibland tycker jag det vore bra att kunna rösta på partier som värnar om helheter men det partiet finns inte i vår fragmentiserade politiska värld. Därför gäller det att gilla läget och gilla att vara en kaktus bland alla maskrosorna.

Inga kommentarer: