< div id=”header ”>< / div>

tisdag 18 februari 2014

Jag är en liten gosse ifrån staden som besöker kossorna hmm inte i hagen...

Det slog mig när Per Bolund (MP:s finansminister) hade varit på studiebesök på Vadsbo mjölkproduktion. Svartvita kor...hmm ja de mjölkar ju mest men huvudsaken för "finansministern" var att det är ekologisk mjölk och det innebär en del KRAV.

Stordrift? Ja det krävs en del ytor och regler för "naturlig" storskalig  produktion och Vadsbo är STORT. "Litet är vackert" var en bok som gavs ut en gång.Jag förknippade det med den gröna tanken likaså mångfald,pluralism,färgsättningar,blandning av hårt och mjukt, stämningar med mera mänskligt som de betydde något. Borde gälla djur också och natur..

Jag bor ju själv i "mjölkriket" Halland som jämte Skåne och Kalmarregionen har de största mjölkbesättningarna. Inte alla gånger ekologiskt men närproducerat och i någon mån också med ekologiska inslag vars andel vi miljöpartister vill öka.

Men frågan är vill vi enbart ha svarta kor som mjölkar mycket, vill vi ha jättebesättningar eller finns en strävan att få till en "mänskligare" skala i produktionen? Är det i AB-form saker ska bedrivas och inte av självägande bönder eller i mindre kooperativ?

Mångt och mycket hittade jag denna artikel införd i Flamman förra året då Miljöpartiets kongress närmade sig. Har miljöpartiet blivit ett parti som nischat sig till vissa priviligerade människor som ser till statistiska underlag och ser till opinionsmätningar och använder sig av riksdagens utredningstjänst och är sitt eget Gröna AB? Då behövs inte medlemmarna bättre kanske som Gilla på fb att följa uppdateringar?

Hu nu svor jag som den värste Birger Schlaug.Men det var ju under hans storhetstid även jag hade min högperiod. Bittra, avdankade politiker gör fortfarande sin stämma hörd medan "mainstream-grön" letar upp valboskapen för att kunna röstmaximera i valet.

Inga kommentarer: