< div id=”header ”>< / div>

onsdag 29 januari 2014

Frågor om demokratiforum och medborgarförslag på väg fram till Kf i Varberg!

Bolla frågor med politiker i ett "demokratiforum" för ungdomar förs fram i Varberg. Inget fel i det men samtidigt föreslår kommunstyrelsen i Varberg kommunfullmäktige att avslå min motion om medborgarförslag.Mycket fel i det. Det finns redan i ett antal kommuner och livar upp när det är idétorka bland kommunfullmäktiges egna motionärer. Båda frågorna kommer upp i nästa kommunfullmäktige.

Sedan kan man fråga sig vad som menas med "politiker" det finns ju väldigt mycket olika såna och frågan är om inte delaktigheten är tänkt att gå via de politiska partierna? hmmm? Nu är det ju inte så och varje form av delaktighet bör ju prövas. Idéer och förslag kan ju lämnas till alla de som har motionsrätt i kommunfullmäktige och det finns ett forum som heter "allmänhetens frågestund" att ta till och det är ömson si och ömson så om alla blir nöjda med svaren.

När jag frågar folk varför de inte går med i ett parti säger de oftast flera orsaker. Jag har inte tid, jag har annat att göra men jag har naturligtvis politiska åsikter och kan ju rösta när det är val. Jo och mellan valen gnäller folk och är ibland inte nöjda och tycker det är krångligt när politiker skyller ifrån sig på det och det.

Självklart kommer jag att driva min motion om medborgarförslag to the bitter end. Jag har ett forum av politiker i miljöpartiet att bolla med också. I värsta fall har jag lite kontakter med de andra partiernas politiker också.Men de som kommer till mig kommer oftast med förslag och idéer som måste bearbetas, sättas in i ett sammanhang och där vi politiker också ställer krav på prioriteringsordning vad vi själva tycker är viktigt.

Dock kan ju inte jag eller de andra stoppa möjligheten att grupper som inte känner sig hemma bland de valda men ändå står för något att kunna lämna medborgarförslag.Jo det tycker den maktfullkomliga majoriteten i kommunstyrelsen. Då får vi köra ett varv i kommunfullmäktige då.

Inga kommentarer: