< div id=”header ”>< / div>

måndag 28 oktober 2013

Miljöpartiets valberedning synliggör förslag till EU-lista!

EU:s arbetsområde idag
Miljöpartiets valberedning har formerat en EU-lista som ska medlemsomröstas om. I pressreleasen presenteras de fem första namnen och intressant är att de har ganska olika profil och på något sätt bildar skola för lite olika nischer vad som gäller.

För egen del röstade jag på Bodil Ceballos i förra valet som var i Halmstad och valkampanjade och jag var därnere och fick en kort pratstund jag sa att vi kan väl hålla kontakten via facebook.. En underskattad kandidat som kanske inte har vunnit Stora Journalistpriset, varit språkrör, är uttalad EU-motståndare eller uttalad feminist. Men ändå en som KAN EU och vad de sysslar med och borde syssla med samt lyfta fram. Flyktingproblematiken och minoritetsfrågor inom EU.

Hon kom inte in då i konkurrensen med Carl Schlyter miljö-miljö trevlig kille som var i Varberg vi hade en lunch på Campus och trodde Varberg tillhörde sjuhäradsbygden. Men en av de kunnigaste i just det miljö-miljö.Isabella Lövin som också varit i Varberg med en föreläsning på samma ställe Campus fullsatt och ville sälja sin bok "Tyst hav" och kunde ingenting om annan politik än fiskeripolitiken men kände att hon var miljöpartist innerst inne.Hon lyckades också komma in i parlamentet och har levererat.

Max Andersson mycket trevlig rolig och personlig kille jag först såg på en "kick off" som ordförande på ett möte med MP i Göteborg och jag hade just gått med i facebook och hade 40 fb-vänner. Kunnig om EU men där vill han inte Sverige ska vara med då det börjar bli lite maffigt.Mötte honom sedan på kommun- och landstingsdagar i Örebro och fick där hans då nyutgivna bok.

Peter Eriksson den jag känner till längst i miljöpartiet och kunnig i ekonomiska frågor med mera. Vi hade en gång en kort pratstund på nattåget Göteborg-Stockholm. Sedan 15 år senare som språkrör tror jag inte han kände igen mig men han hälsade på mig och i talarposé snällt besvarade mina besvärliga frågor.

Linnea Engström är ganska ny har jag inte träffat men jag har ju ganska stora fördomar om 08 och feminister sägs det så hon vill säkert inte träffa mig. Hon har nog en annan väljargrupp än gröna gubbar som ska hålla på henne tror jag. Jag tillhör gubbgruppen som det ska vara mindre av i politiken.

1)       Isabella Lövin, Värmdö
2)       Peter Eriksson, Kalix
3)       Bodil Ceballos, Gävle
4)       Max Andersson, Göteborg
5)       Linnéa Engström, Stockholm
Listans fastställs i en medlemsomröstning i januari. Här är hela listan.

Inga kommentarer: