< div id=”header ”>< / div>

torsdag 22 augusti 2013

Miljöpartiet vill lösa förortsproblematiken- men är det förankrat?

Vällovligt att miljöpartiet vill satsa på upprustning i miljonprogrammet och frågan är varför det inte kom redan för 20 år sedan? Jag hade då lite anknytning till Göteborg var ganska aktiv i miljöpartiet och min pojk bodde då i Lövgärdet borta i Angered och jag pendlade dit. Själv hade jag under en tid både praktiktjänst på MP:s göteborgskansli, var praktikant på ett fritidshem på Gårdsten (miljonprogram) under en tid så jag har väl inblick i förortsproblematiken.

Det skiljde sig då ganska markant från Varbergs miljonprogramsområde Sörse med smeknamnet "Bangladesh" som jag bodde i mellan åren 1993-1996. Själv kunde jag politiskt i Varberg påverka mitt område som ledamot i kommunstyrelsen och som gruppledare i MP i kommunfullmäktige och lade en motion om kretsloppsanpassat boende som kommunfullmäktige antog.

Om det var problem redan då förstår jag att problemen har accelererat även om det gjorts försök med ansiktslyftningar på sina håll. Det ska erkännas att tar man område för område ser befolkningen annorlunda ut, det har tillkommit nya människor men också att segregationen har ökat. Idag tror jag att de flesta är glada att ha en bostad men vi lever nog väldigt olika då hela samhället individualiserats än mera.


Jag vill nog säga att när kabel-tv och paraboler kom , vilket innebar frihet för många i tråkigheten, så kom den första riktiga segregationsvågen. Det jag såg som en möjlighet för många att prioritera och välja blev antagligen spiken i kistan med att springa med i föreningar eller gå på caféer för andra .Det fanns ett större utbud att zappa emellan. Vet en familj där tv:n stod på dygnet runt för det var ju så många kanaler att hålla reda på.

Skulle tro att den andra vågen i segregation kom när Internet började utvecklas och datorn gav ett utbud och en kommunikation som vida överskred passivt tv-tittande. I hemmen kunde ju flera tv-apparater placeras för att slippa bråk om vilka program man ville se på. Med dagens teknik kan du ju se både på tv och surfa på nätet och sen kan ju mötesfolket gå på sina tråkiga möten där de egentliga besluten fattas.

Vad jag saknar i miljöpartiets tänkande är om de inte i själva verket lägger ett förslag för att fiska röster, om det inte är till för folk som inte bor i förortens hårda miljö? Jag tycker nämligen så att det verkar som de vill bereda vägen för att fisförnäma akademiker ska få jobb att lotsa, coacha och "hjälpa de utsatta" och de "drabbade". Nej förslag som kommer uppifrån är väl värda att diskuteras men låt dem gå på remiss i förorten och tänk på att Sverigedemokraterna nu har blivit starka där också. Det var de inte för 20 år sedan då med en annan invandrarblandning.


1 kommentar:

JT sa...

Du upptäckte också baksidan av parabol- och satellit-TV-friheten. Bättre kontakt med och information till nysvenskarna skulle ha lindrat detta, som jag tror, lett till nästan total segregation för många familjer. Vi "gammelsvenskar" måste bjuda till och låta oss integreras. Vi går omkring och tror det är en ensidig process.