< div id=”header ”>< / div>

lördag 13 juli 2013

Rut och kommunal hemtjänst slår undan benen för "ideell" arbetskraft!

Fastnat för en ledare i Aftonbladet här att "Rut hotar den kommunala hemtjänsten". På något sätt ska vi alla tydligen involveras i att med statens hjälp sätta folk i arbete med hjälp av skatttesubventionerade tjänster alternativt via kommunen anlita den s.k. hemtjänsten. När jag själv gästspelade en sommar för många år sedan var de jätteglada att någon ville rycka in när alla andra hade semester.

Det var då det. Sen dess har taxi börjat köra ut matlådor då jag vid den tiden lagade mat åt den servade, piller ska ges av sjukvården och i angivna reglerade förbehållna förskrivna doser. Fan vad ni springer här sa en son i huset sa en son i huset. Först kommer hon från sjukvården med piller och nu kommer du och ska laga mat.

Ja såg en annons vad de sökte för folk nu inom hemtjänsten: körkort och erfarenhet (menas väl dokumenterad sådan) och/eller utbildning inom området. Ja då stupar det i mitt fall att jag är handikappad att inte inneha körkort, min erfarenhet inom området ligger ett antal år tillbaka och att jag aldrig fick gå kursen jag sökte.

Vet att förr dög det med närhetsprincipen då hemtjänsten anlitades. Någon man kände eller inte långt ifrån anställdes via kommunen för att hjälpa en pensionär med städning så var det bra med det om ingen annan ideell var tillgänglig. Vet att det blev diskussion om en inneboende son med jobb inte kunde ställa upp för morsan när de anlitade hemtjänsten. De själva ifrågasatte om inte kommunens s.k. städhjälp var en aning dyr för de få timmar i veckan som anlitades så det gick nog jämt ut.

Nu har dessutom tillkommit Rut då det går att anlita hjälp via skatteavdrag för att få bort den "svarta sektorn" och det har blivit populärt ja för populärt. Vad som slår mig är att det som var väldigt enkelt förr och drevs med närhetsprincipen nu ska göras väldigt komplicerat. När jag visslade om att min granne då 85-år var i behov av hjälp stod jag ideellt för en hel del som jag inte tog betalt för.

Sedan skulle tjo och hej olika personer springa jämte: en med matlådorna och så till slut flera personer olika varje gång ombesörja besöken med lite av varje på ett schema. Ja det enkla i kråksången hade väl varit att erkänna att jag gett personen hjälp och därmed anställa mig för de timmar min granne behövde den adekvata hjälpen. Icke sa Nicke så jävla enkelt ska vi inte göra det för jag ska vara legitimerad, godkänd och utbildad.

Nu bor min granne på "hemmet" lika bra det där finns ju all utbildad personal, han får träffa sin bror istället för att ringa till honom varje dag och allt är frid och fröjd och lägenheterna är av hög standard med angivna mått och mat finns tillagad på plats.. De gamla i Sverige ska ha det bra. Men synd att jag aldrig fick erkännandet att jag faktiskt förebyggde en hel del i många år utan ett jävla öre i ersättning för honom eller från honom. Svartjobb ska ju inte befrämjas men idiotiskt kanske att inte ta betalt ändå.

Inga kommentarer: