< div id=”header ”>< / div>

lördag 27 juli 2013

Det känns inte tryggt att bo i centrala Varberg!

Läser i Expressen en intervju med ett av knivmannens offer i Varberg. Bara för en helg sedan var jag med om följande som vittne. Lägenhetstumult uppstod hos grannen nedanför när jag låg och försökte vila., En man ropar utanför att min granne kidnappat hans tjej och han ska få stryk.Blev naturligtvis orolig då trädgårdsmöbler slängdes men sen blev det tyst.

Nästa incident inträffade dagen efter en annan man skrek utanför fönstret dagen efter att han skulle slå ihjäl min granne om han inte öppnade och släppte in honom. Detta tar på mitt psyke att utstå sånt här inte minst som jag 2006 var med om en händelse som INTE stod i tidningen. En man letade efter en specifik person som han trodde var hos mig bodde då i ett annat hus högst upp och hade en rundad käpp i slutändan en kniv lindad runt den i ändan. Jag fick ett slag i huvudet och fick uppsöka sjukhus då polisen via alarm hade annat att göra än att komma till mig och se vad som hänt..

Jag läser facit i intervjun i Expressen nu när alla vet hur det gick. Men efter helgens incidenter nedanför mig pratade jag med grannen i fredags om händelserna var polisanmälda. Nej och inte så konstigt. Hyresgäster har ansvar för dem de släpper in och också ansvaret för dem de inte släpper in. Jag ansågs vid min händelse för sex år sedan ha ansvaret att släppt in personen som kom och får således skylla mig själv trots att någon annan släppt in personen via ytterdörren.

I intervjun i Expressen står det " plötsligt står en man vid min säng". Ja hur kan en man stå vid en säng så där apropå. Dörren olåst, balkongdörren öppen eller vad? Ja det räcker inte att lämna en dörr olåst för att gå ner till en tvättstuga av någon annan, eller efter att när någon man känner går. Det gäller för fan att se till att låsa efter sig eller se till att den personen låser efter sig. Men i andra fall kan det vara ödesdigert. En kvinnas son var hemma hos sin handikappade mor och glömde stänga av plattan på spisen men inte dörren när han gick. Resultat kvinnan blev innebränd i centrala stan där grannar finns precis i närheten.

Vi har fått en hårdnande attityd för oss som bor i centrum i Varberg. Vi kan inte lita på människor i vår omgivning. Vi har en poliskår som agerar aggresivt och efter sitt eget tyckande. Mitt förtroende för dem är noll. Ingen tar ansvar för nånting längre och under semestertider får man inte tag på några ansvariga. Är det konstigt att man mår psykiskt dåligt då man får skylla sig själv i mångt och mycket och ingen att prata med om såna här saker. En anledning till att jag bloggar om det.

Inga kommentarer: