< div id=”header ”>< / div>

måndag 17 juni 2013

Vänsterpartiet och Piratpartiet gångbara jokrar för att foga samman S och MP i en regering!

Medan MP trasslar in sig i en arbetslinje ingen fattar så läser jag en progressiv artikel av finasmarknadsministern Peter Norman om hållbarhet och där våra AP-fonder spelar en central roll. Lovande med tanke på att alliansen anklagas för att inte göra någonting i klimat- och miljöfrågan.

joker vid rödgrön regeringsbildning
Att Svensk urskog inte är något att fiska röster i konstateras i en annan SvD-artikel som vice ordförande Karin Åström där trenden är negativ. Vem bryr sig? Intressantare lär fix-stjärnan Jonas Sjöstedt vara som inte vill bygga upp en gemensam rödgrön plattform men gärna sitta med i en rödgrön regering men utan borgerliga partier.

Själv satt jag inför förra valet och avvisade dels Mona Sahlin och Lars Ohly till såväl stats- som socialministerposter då jag lät mig nomineras på en MP-lista i riksdagsvalet. Nu blev det inte aktuellt men rödgrönt ställde upp med en plattform då som var helt misslyckad. På så vis är det bra att V nu stänger dörren till en sådan plattform. Denna soppa innehöll ett parti för mycket i mitt fall var det V.

min joker vid rödgrön regeringsbildning
Därvidlag kan jag ändå tänka mig en regeringsmodell S+MP med "toleransstöttning" av såväl Vänsterpartiet som Piratpartiet om de kommer in i riksdagen efter nästa val. Jag tror nämligen att MP dels inte klarar av att under tryck från V ställa dem utanför och att MP inte har självständighet nog att driva radikala krav utifrån en grön oberoende linje eller de frågor som kan hota den personliga integriteten som Piratpartiet driver om de inte sätts under press och utmaningar.

Miljöpartiet lät sig redan under rödgröna epoken pressas i allehanda frågor från "vänster" och liknar mer och mer Vänsterpartiet fast mer "realos" ja faktiskt mer regeringsdugliga men utan själ, identitet och tappat sitt ideologiska ursprung. Men i förhållande till alliansens märkliga trötthet och obalans i styrkeförhållande internt och med SD på scenen blir S+MP ett friskt alternativ i "mitten". Får vi bara igång Piratpartiet in på scenen i svensk politik kan det hela bli intressant för SD är och förblir ett "missnöjesparti" som för mig inte är ett gångbart alternativ. Möjligtvis för trötta och missnöjda moderater.

Inga kommentarer: