< div id=”header ”>< / div>

fredag 24 maj 2013

Vem behöver kortare arbetstid? Nej inte jag för jag behöver dubbla min gärna för ett grönare samhälle!

MP röstar som S i två fall av tre och ibland gör man upp med regeringen. Mycket möjligt men om det lutar åt att MP närmar sig S och tvärtom så riskerar partiet att förlora "marginalväljare" som vill bibehålla detta efter nästa val.

Jag tycker mångt och mycket att MP valt en "streaming"-linje att bli regeringsparti efter senare års utrensning av gammal skåpmat i partiprogram som funnits där bara för att det ska vara skillnad men i praktisk politik inte fungerar eller drivs särskilt hårt.

Vad röstar väljarna på? MP har ju en viss del kärnväljare som i vått och torrt stödjer partiet oavsett vad det gör precis som S har sina kärnväljare. Nu är det så att väljarkåren blir alltmer rörlig och oförutsägbar, kanske också mer taktikröstare. Varför ska man då lägga ner energi som MP gjort att fila på ett partiprogram till nästan perfektionism när det ändå blir att kompromissa syvende och sist?

Jag märker att en del surdegar i MP av tradition håller fast vid att "normalarbetstiden" ska kortas generellt och med hjälp av lagtstiftning. Nej jag är för kompromisslinjen att de som behöver den bäst ska ges det ekonomiska utrymmet att just korta sin arbetstid. Jag behöver snarare öka min med det dubbla om jag ska komma ikapp i pensionspoäng.

Jag tycker också att det är en facklig fråga att driva i första hand med hjälp av avtal. En utmärkt fråga att ta ansvar för men vad har facken prioriterat? Att gå upp i heltid? Då kan det inte vara läge att lagtstifta om en generellt kortare arbetstid av nostalgiska skäl. Men gärna arbetstidsbanker där man kan sätta in och ta ut tid och den ska vara individuell. Förresten var det 1987 jag slutade på Monark och hade en fast anställning och då diskuterades frågor om konjunturanpassad arbetstid inte konjunkturanpassat utanförskap som idag.

Inga kommentarer: