< div id=”header ”>< / div>

lördag 2 mars 2013

Piskor men inga morötter för den som står utanför "systemet"!

När jag i början av aktivitetsgarantin som inte hade någon tidsgräns som då hade en del oklara regler under en S-regering  trots åtta timmars arbete fem dagar i veckan blev jag av med a-kassa och sjuk-kassa 2001 verkar jag se att många inte bryr sig. Det var DÅ det. Men hittade detta från 2005 då riksrevisionen framförde kritik mot hushållningen av resurser och att regeringen tog lätt på saken.

Jag kan lugnt påstå att nuvarande regering anklagas för att ta lätt på saken men faktiskt är en "värdig" efterföljare till stuket Persson. De är inte faktiskt inte dugg bättre i jobb- och utvecklingsgarantin. vad gäller det hårt kritiserade fas 3.

Fas 3 tillåts öka till rekordnivåer. och många går på socialbidrag där alltså inga statliga ersättningar utgår till den enskilde men med krav på sig att de kanske får avslag då de har icke godkända tillgångar som soc anser man ska göra av med eller en familjesituation som socialen tittar på innan de beviljar något. Det är ju behovsprövat.

Sammantaget ser jag att den som följt gamla regeringen Persson fram till Reinfeldt så finns det inget som talar för att en ev. kommande regering skulle vara bättre. Jag har pressat olika makthavare och regeringen har hållhake på dem genom att de alla sitter i en parlamentarisk utredning som först år 2015 ska lägga förslag.

Det kan bli justeringar och ändringar men det är regeringen OCH oppositionen som har bollen NU. Att ställa interpellationer och frågor i riksdagen kan ju vara gulligt men om nu inte oppositionen i ett gynnsamt läge där alliansens "småpartier" lyckas få till förändringar NÄR har de då tänkt få till det? Efter valet? Ja just det den parlamentariska utredningen ska vara klar 2015 och hur intressant är det med två bortkastade år i ingenmanslandet?

Efter arbetslinjen kanske jag hellre föredrar #arbetsfriheten den som vill jobba skiten ur sig får väl göra det men också ta konsekvensen av det och vill man ha in mig i "systemet" ska det vara på mina villkor med morötter och inte i ett låtsas land att de vill ha tillbaka mig i självförsörjning när jag ändå TROTS sidoinkomster får ut existensminimum. Dags att tänka nytt och de unga piraterna kanske ger en ingång som miljöpartiet saknar som är fast i blockpolitikens vänstra planhalva där LO bestämmer villkoren.

Inga kommentarer: