< div id=”header ”>< / div>

tisdag 26 februari 2013

Italienska valet sett från mig som förlorat hoppet också om den svenska politiken!

Om någon är intresserad av ITALIEN lär det vara fotboll, mat och historia som lär dyka upp i första hand. Nämner man politik är det kaos som är kännetecknet eller Berlusconi som för många också är kaos . Jag stöttar mig lite på Jonas Sjöstedts blogg som inte direkt säger fiasko men heller inga framgångar för "vänstern" i senaste valet där bl.a, ett vänsterekologiskt parti SEL ingår i allians med PD socialdemokraterna.

Om nu MP och S i Sverige har planer att bilda en "allians" bör man nog inte skriva debattartiklar ihop som enbart riktar sig mot alliansen utan också vad de har att komma med annars blir det en flopp. Allmänna målinriktningar räcker inte utan på vilket sätt man ska ta sig an problematiken vill nog de flesta se också.Å ena sidan ska partierna gå till val var för sig och sen är det tydligen tänkt att de ska gadda sig samman?

En av anledningarna till att jag inte längre vill ställa upp i nästa val på någon MP-lista är bristen på hållning hos miljöpartiet fram för allt.i inställningen i blockpolitiken. MP är cementerad i den rödgröna delens block men tror sig själva vara ett tredje alternativ. I Italien var det Beppo Grillo som inte bara slog hål på vänsterns förmodade slagkraft och i Sverige har SD fått in en fot som fäster MP än mer in i den rödgröna "röran".

Hade jag varit italienare hade jag sannolikt lagt rösten på femstjärnerörelsen under Grillo men ser SD som min motpol i svensk politik men som läget är nu svårt att rösta på miljöpartiet. MP framstår idag lika teknokratiskt och tråkigt som de andra partierna som sitter i riksdagen.

Kommentarer om italienska valet : Greider , Johan Norberg

Inga kommentarer: