< div id=”header ”>< / div>

tisdag 25 september 2012

Det tredje arbetarpartiet behövs inte när folk står utanför i samhället!

Yvonne Ruwaida(MP)
Att miljöpartiet nu är ett arbetarparti bland alla andra arbetarpartier är ganska unikt. När jag var i arbete fackligt aktiv och med i Metall tillhörde jag en av de ännu mer aktiva i miljöpartiet. Nu var det inte därför jag var med i miljöpartiet att mina intressen från MITT jobb skulle prägla miljöpartiet. Snarare tvärsom att jag hade en annan dröm om ett helt annat samhälle.

"Vi är ett parti i dag som tycker att arbete utgör grunden för välfärd. Arbete är något som vi pratar om i positiva termer”, säger Yvonne Ruwaida(MP) som sitter i arbetsgruppen för det nya partiprogrammet."

Jag gjorde som många andra när jag märkte att industrin blev för trångt. Jag slutade och började studera fyra år efter det. Innan hade jag ett frivilligt friår där jag gick på a-kassa efter 5 veckors KARENS efter min uppsägning. Fick då under MITT friår många olika möjligheter av dåvarande arbetsförmedling att praktisera på olika ställen och hann också att vikariera inom hemtjänsten under "friåret" innan det ens kallades friår.

MEN vi har idag ett helt annat samhälle än slutet på 80-talet och början på 90-talet och ett helt annat miljöparti samtidigt är jag helt annorlunda än då jag hade arbete en gång. Miljöpartiet är idag ett parti som frångått sina rötter medan jag har  mina kvar dock inte i METALL som jag lämnade för några år sedan då jag ansåg att de inte var till nytta för mig.

Om vi tillsätter ALLA 50.000 jobben som är utanonnonserade (alla jobb är INTE gröna) så blir det ändå kvar en hel del som INTE arbetar. I varje fall inte officiellt som bas. Som jag ser det så har miljöpartiet ÖVERGIVIT dem som blev över och också de som var politiskt hemlösa en gång.

Nu tävlar MP om att vara det tredje arbetarpartiet bakom S och M. Behövs det när vi SEN tillsatt de 50.000 jobben (varav en del INTE är gröna) och resten rullar tummarna enligt arbetslinjen? NEJ anser jag.

Inga kommentarer: