< div id=”header ”>< / div>

fredag 17 augusti 2012

Ränteavdrag, Rut- och Rotavdrag till vilken nytta?

Det har varit ganska debatt-torrt i mitt lokalorgan Hallands Nyheter från miljöpartister i sommar och det som varit har kommit från Mats Pertoft som vill försvara dem som bor på landsbygden och ska pendla. Jag har alltid haft inställningen att det inte är reseavdragen som är viktiga i sammanhanget och vad som är klimatsmartast är väl att avskaffa dem helt.

Vill någon arbetsgivare ha någon till jobbet får den ordna boende närmare arbetsplatsen eller betala för resor till och från jobbet. Så det här med Rut- och Rot som sägs minska svartjobben. Men då kan man fråga sig där rot- och rut  kompenserar mest måste det varit en väldigt massa svartjobb innan dessa avdrag infördes? Det brukar för övrigt vara i de kommuner där de har lägst kommunalskatt.

Nu finns det en hel samhällsmedborgare som har nära till det mesta, som städar själva och som lever i äldre hus som kanske behöver rustas men det duger ett tag. Naturligtvis talar jag i egen sak. Att betala skatt är visserligen häftigt men det vill vi undvika för egen del. Men att avdragen är så viktiga hade jag ingen aaaaaning om! Men då har jag också missat alla jobbskatteavdragen.

Inga kommentarer: