< div id=”header ”>< / div>

tisdag 18 oktober 2011

Försörjningsstöd med arbetsplikt!

Jag har en dygnsrytm som inte är likt något annat. Nu ska jag utredas av AF under en tid och då har jag på uppdrag av kommunen placerats på en aktivitet hos en ideell förening annars förlorar jag rätten till det s.k.försörjningsstödet. Socialnämnden i Varberg har beslutat att det så snabbt som möjligt tas framplatser för arbete/sysselsättning/rehabilitering till den som uppbär försörjningsstöd och förmodar att jag då är en av dem.

Frågan är inte om jag kan få in inkomster av egen kraft. Det har jag bevisat men alla inkomster som går upp till en viss nivå KVITTAS mot försörjningsstödet även om det är beskattat som LÖN. Nej det är att få in statistik om s.k."arbetsförmåga" vad det nu innebär. Jag förmodar att det jag ska göra är en form av SAMHÄLLSTJÄNST då det i första skedet gäller att ta sig från plats A till plats B, vara där under ett antal timmar, uppfylla vissa kriterier och sen klart.

Det kanske är förstadiet till det folkpartiet kallar "motprestation" som i Aftonbladet fått mothugg och själv undrar jag lite om det här är rätt väg? Om jag får lön på annat sätt ,kan få mer inkomst om jag vill, göra nyttigheter för mig själv utan att kräva mer än "existensminimum" vad är det mer jag ska göra. Det är inget ekonomiskt mervärde jag begär. I mitt fall antar jag utmaningen då jag får chansen att se vad det går ut på och ser det lite som en "rehabilitering" att anpassas i något fyrkantigt samhälle någonstans.Men vad folk jag sysselsätter för att ingå i en byråkratisk process där arbetslinjen är det alenarådande.

Inga kommentarer: