< div id=”header ”>< / div>

lördag 30 april 2011

Jag var första majtalaren som miljöpartist - 1 maj!!

Den ena dagen anses vara festdagen och den andra dagen är det stora missnöjetsdag. Läser att det ordnas demonstrationer från nationalister i Helsingborg till miljöpartister i Lidköping, Under tiden funder Schlaugen på vad Håkan Juholt ska säga. Det är oenekligen bredd på första maj nu för tiden och förmodar att de "riktiga" arbetarpartierna SAP och V utan K också håller demonstration. Jag tänker närvara vid tre olika demonstrationer i Varberg vilket jag gjort i minst 30 år,Har alltid funderat på varför det ska vara tre när det ska vara enigt när det är internationella dagen. Märkligt!

Själv deltog jag som talare först av alla miljöpartister i hela Sverige efter MP-bildandet under tiden något som hette SKP(m-l) var aktivt. De var utbrytare ur maoisternas gruppering och jag köpte alltid Rödluvan så jag var väl insatt. Jag skulle hålla mig till ett miljötal och jag hade då ännu inte debuterat i kommunfullmäktige. Det tog sju år från det Miljöpartiets bildades till vi fick representation i Varberg på 80-talet. Vi hade ungefär samma situation som MDG i Norge MP:s norskamotsvarighet där de också tampas med Rödt i samma storlek i opinionen.

Det här med att som jag då ingå i ett nytt parti Miljöpartiet som då samarbetade med kommunala partier typ Stockholmspartiet och hade valiallianser med lokala partier samtidigt som en gräsrotsrörelse var lite si och så där spektukalärt. Kommunisterna var väldigt splittrade och fraktionerna bekämpade varandra men hade ändå en kritik mot S som satt i regering som saknas idag. De har varit i opposition nu så länge att det är ett helt nytt parti. Jag hade min bas på Monark och det nuvarande kommunrådet i opposition Jana Nilsson som samarbeta rmed V och Mp var min arbetskamrat och vi har väl varit med om en annan vild strejk vid den tiden.

Förmodar att de enda som inte håller 1-majdemonstrationer är de som håller på Alliansen som enhet. De tar nog en ledig dag på golfbanan eller seglar ut med båten annars sitter de nog på altanen och solar i ett ett land däår klyftorna har ökat de sista 20 åren. Vad ska de demonstrera för i arbetslinjens Sverige. Det går ju bra för AB Sverige som Borg och Reinfelt säger. Det syns i dagens DN/Synovate där M är klart största parti.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker det var ett fint "maj- anförande" dock lite stavfel här och där men vem bryr sig när innehållet är så intressant.! Just den där aspekten med flera olika demonstrationer tycker jag var synnerligen bra. Varför?.Hur stämmer det överens med enighetenstanken och den gemensamma "arbetslinjen"-Om man har en sådan skall man demonstrera separat då? Och varför skal oppostionen göra saker som inte stämmer överens med dagens betydlese för de svenska arbetarna-är det ett hån eller en vink om att vi bör ändra på traditionerna?